Továbbra is Visszaélések Termékbemutatókon
Továbbra is előfordulhatnak visszaélések
a termékbemutatókon
Az elkövetési módszerek az utóbbi időben finomodtak, de a csalók célja
továbbra is az, hogy a fogyasztók megtévesztése útján a termék értékesítésével
gazdagodjanak.
A média rendszeresen hangsúlyozza az egészségügyi szűrővizsgálatok
fontosságát, mint az egészségmegőrzés, betegségmegelőzés és a betegségek
időben történő észlelésének egyik legjobb módját. Mindez természetesen akkor
igaz, ha azt felkészült, szakképzett és engedélyekkel rendelkező egészségügyi
dolgozók végzik. A „szűrővizsgálatokban rejlő lehetőségeket” azonban a csalók
is felismerték és újabb trükkökkel próbálják megtéveszteni a gyanútlan időseket.
Az elkövetési módszer jellemzően a következő:
Személyre szóló meghívó, vagy telefonos megkeresés útján elhívják a kiszemelt, általában
idős embereket „egészségügyi szűrővizsgálatra”, „egészségnapra” vagy „ingyenes
állapotfelmérésre”.
Az érdeklődőket a helyszínen egy figyelmes asszisztens kérdezi ki az egészségügyi
állapotukról, gyógyszerszedési szokásaikról.
A szűrővizsgálat helyszíne legtöbbször úgy kerül kialakításra – orvosi köpeny a fogason,
fecskendők, vesetál a vizsgáló helyiségben –, hogy a gyanútlan érdeklődő elhiggye, a
legjobb egészségügyi ellátásban fog részesülni.
Hitelesnek látszó vizsgálatokat végeznek – szívstressz mérés és/vagy véroxigén mérés
– míg ezeket „kiértékelik” a résztvevőket beszélgetésre, előadásra hívják, ahol felhívják
figyelmüket pl.: az összetapadt vörösvértestek következményeire (trombózis, infarktus, agyvérzés), a stressz okozta betegségekre, vagy statisztikákat közölnek a fenti betegségek
gyakoriságáról.
Megérkezik a vizsgálat eredménye, amely természetesen sokkoló! A „szakember” pedig a közeli halált vizionálja a hallgatóság felé.
Az előadó azonban minden érdeklődő bajára tud megoldást. Hiszen létezik például a
„lágy lézer, amelyet kilencszázezer forint (900.000,-Ft) helyett akár négyszázötvenezer
forintért (450.000,-Ft) is megkaphat”.
A bemutató helyszínén történő árusítás már nem jellemző. Általában az asszisztens
tájékoztatja a jelenlévőket, hogy hol lehet korlátozott darabszámban hozzájutni a
termékhez. Rendszerint a bemutató helyszínétől nem messze található kis „wellness
termékeket forgalmazó üzletben” vásárolható meg, esetleg az interneten, vagy telefonon is megrendelhető. Ha nincs ennyi készpénze az idős embernek (miért is lenne, hiszen
szűrővizsgálatra érkezett), akkor szívesen elkísérik a bankig, ahol a pénzt felveheti, vagy
hitelszerződést kötnek a gyanútlan áldozattal.
A megtévesztett vásárló abban a hitben távozik a szűrővizsgálatról, hogy élete legjobb
üzletét kötötte meg. Csak később szembesül azzal – orvosától, illetve már korábban
megtévesztett ismerősétől – hogy a terméket túlárazottan vásárolta (interneten 60.000,- Ft, de ő 450.000,- Ft-ot fizetett), illetve arról, hogy az feltehetőleg semmilyen
orvosilag igazolható gyógyhatással nem rendelkezik.
Mit tegyen, hogy ne váljon a csalók áldozatává:
Gyanakodjon, ha ismeretlenek ingyenes szűrővizsgálatra hívják telefonon, személyesen,
vagy szórólap útján (honnan tudták a telefonszámát, miért önt keresték meg?)!
Kérjen tanácsot háziorvosától, vagy az önkormányzattól, hogy tudnak-e ilyen
szűrővizsgálatról!
Gondolja végig hány alkalommal ment el olyan szűrővizsgálatra, melyet hivatalosan az
egészségügyi intézmények szerveztek. Ha azokra sem ment el, pedig arról a helyi sajtóból
(újság, városi televízió) értesült, akkor miért menne el olyan vizsgálatra, amiről semmit
sem tud.
Ne ossza meg semmilyen egészségügyi adatát ismeretlenekkel! Ha szűrővizsgálat,
akkor az eredményei alapján meg fogják tudni mondani, milyen állapotban van.
A bal oldali képen ön szerint egy orvos látható?
Mi nem tudjuk. Mi csak egy sztetoszkópot látunk.
Szóval ne higgyen a látszatnak! A fotón látható
fehér köpenyes ember nem biztos, hogy orvos,
bárki lehet!
Ne döntsön elhamarkodottan! Ha az eladni
kívánt áru valóban olyan jó, és önnek szüksége van
rá, akkor később is megvásárolható. Ez idő alatt
utánanézhet az adott terméknek, megkérheti
ismerősét, rokonát keressen rá az interneten
annak árára és a termékről írt véleményekre.
Ne hagyja magát siettetni! Kihagyhatatlan ajánlat
ezeken a rendezvényeken nincs!
Gondolkodjon, bármilyen más élethelyzetben elköltene 450 ezer forintot ismeretlenek
által kínált, ismeretlen termékre?
Olvassa el a szerződést! Ne írjon alá bármit, amit ön elé tesznek! Kérjen időt a
szerződés értelmezésére! Kérdezzen bátran az eladótól, ilyenkor még megteheti! A
szerződés megkötésekor ne maradjon egyedül az értékesítővel, legyen önnel egy rokon
vagy barát!
Szintén gyanakodjon, ha a szerződésben külön kikötik, hogy elállási joga nincs a
vásárlónak, azonban erről az eladó korábban szóban nem tájékoztatta önt.
A fogyasztót megillető elállási jog: Az elállási jog azt jelenti, hogy az üzlethelyiségen kívül
(pl.: lakáson, utcán, szállodában, vendéglőben stb.) vagy az interneten (távollevők között)
megkötött szerződéstől jogszabályi felhatalmazás alapján egyoldalúan visszaléphet és a
termék visszaküldése esetén követelheti a kereskedőtől a kifizetett összeg visszatérítését.
Figyelem! Az indokolás nélküli elállási jog nem illeti meg azt a vásárlót, aki üzletben,
boltban vásárolt.
Amennyiben becsapták, megkárosították forduljon a hatóságokhoz!