Cookie felhívás

Közlemények


Választás

2019. február 19. 12:07



Tudnivalók áldozattá válás esetén

2019. február 9. 20:59


Akár közvetlenül (sértettként), akár közvetett módon (pl. tanúként, vagy családtagon keresztül) bárki válhat bűncselekmény áldozatává. Ilyen esetekben előfordulhat, hogy lelki
problémák jelentkeznek az illetőnél, fizikai vagy éppen anyagi nehézségei támadnak a
bűncselekménnyel összefüggésben, annak következményeként.
Az áldozatsegítő szolgálat személyre szabott felvilágosítást nyújt az áldozatok alapvető
jogairól és az őket megillető egészségügyi és szociális ellátásokról. Szükség esetén közreműködik az illetékes szervezetekkel való kapcsolatfelvételben, a bűncselekmény okozta
trauma, érzelmi válság feldolgozásához szakemberek bevonásával segítséget nyújt.
Az áldozatok igénye, hogy a bűncselekményt követően is biztosítottak legyenek számukra
az alapvető életfeltételek. Ehhez az áldozatsegítő szolgálatnál azonnali pénzügyi segélyt
igényelhetnek. A pénzügyi segély révén az áldozatsegítő szolgálat a bűncselekmény következtében kialakult anyagi krízishelyzet megoldását tudja – egyedi mérlegelés alapján elősegíteni.
Az „áldozati státusz” megállapítása alapján egyes hatóságok kedvezményes szolgáltatásokat nyújthatnak. Ilyen lehet például az eltulajdonított/megsemmisült személyi okmányok
költségmentes pótlása, illetőleg a bűncselekménnyel összefüggő jogi probléma megoldásához ügyvédi segítség igénybevétele stb.
Az állami kárenyhítésre a szándékos, személy elleni erőszakos bűncselekmény közvetlen
fizikai sértettje jogosult abban az esetben, ha testi épsége, egészsége a bűncselekmény
következtében súlyosan károsodott. Jogosult továbbá a hozzátartozó, eltartott, illetve az a
személy is, aki a szándékos, személy elleni erőszakos bűncselekmény következtében elhunyt sértett eltemettetéséről gondoskodott és a segítségre jövedelmi viszonyai alapján
rászorultnak tekinthető.
Az áldozatsegítő szolgálat munkatársai az eset körülményei alapján már telefonon tájékoztatást tudnak adni arról, hogy milyen iratokra, igazolásokra lehet szükség az ügyintézéshez. Áldozattá vált? Hívja a területileg illetékes járási hivatalok ügyfélszolgálatát.


Röviden az árubemutatókról

2019. január 20. 9:45


Minden bizonnyal Önök is hallottak az árubemutatós kirándulásokról, esetleg részt
vettek árubemutatós cég által szervezett „ingyenes” egészségügyi szűrővizsgálatokon.
Ezeknek a célja rendszerint az, hogy a résztvevőknek valamilyen „csodás”
tulajdonsággal, „gyógyhatással” bíró, túlárazott terméket adjanak el. Az ilyen vásárlások
után a vevők nagy többsége becsapottnak érzi magát. A felesleges bosszúságok, nagyobb
problémák elkerülése érdekében kérjük, hogy fogadják meg tanácsainkat.
Az árubemutatók célközönségét az idős, nyugdíjas korú, betegséggel küzdő emberek
jelentik. Az árubemutatós tevékenységet folytató vállalkozások a korábbi években
jellemzően postaládákba bedobott szórólapokkal invitálták az érdeklődőket az előadás
helyszínére. A szórólapokon a termékbemutatót általában kirándulásokkal, vonzó
programmal és ebéddel kötötték össze. A részvételért cserébe még apró ajándékokat is
adtak. A szervező cégek a legtöbb esetben magányos időseket, nyugdíjasokat céloztak
meg, akik a kirándulás miatt úgy érezték, hogy cserébe „hálával” tartoznak. Ezért
megvásárolták a többnyire magas áron kínált termékeket, gyakran a helyszínen
közvetített hitelre. A legtöbb esetben olyan dolgokat vettek, amire valójában nem is volt
szükségük. Az ilyen bemutatókat rendszerint éttermekben, fogadókban, kultúrházakban
tartották meg. Az előadáson a termék gyógyhatására vonatkozóan tisztességtelen
tájékoztatást adtak, általában meglehetősen drága, a gyakorlatban semmilyen
gyógyhatással nem rendelkező termékeket mutattak be. Az ilyen, külső helyszíneken
vásárolt termékek esetében a jogszabály lehetővé teszi a vevő számára, hogy 14 napon
belül elálljon a szerződéstől, vagyis visszaadja a terméket a vállalkozásnak és
visszakapja a termék árát.
Az árubemutatókról szóló 2015 decemberében elfogadott törvénymódosítás három
lépcsőben kezelte a kérdéskört: az ingyenes juttatás reklámjának tilalmával, az
ügyfélszolgálati előírások bevezetésével és a bemutatókon a hitelközvetítés
lehetőségének a megszüntetésével. Az árubemutatókra vonatkozó jogszabályi
szigorítások miatt a jellemzően szórólapokon hirdetett külső, üzleten kívül szervezett
bemutatók száma lecsökkent.
Az árubemutatós cégek a jogszabályi szigorítások miatt, a megváltozott körülményekhez
alkalmazkodva a meghirdetett bemutatókat ma már elegáns magánorvosi rendelőknek
kinéző, bejelentett üzletekben tartják meg. Az árubemutatók szervezői jelenleg
leginkább telefonon keresik meg az érdeklődőket, vagy személyre szóló meghívót
postáznak. A telefonszámokat, címeket a vállalkozások korábbi bemutatókról,
ismerősöktől, a hatóságok által nem ismert módon szerzik be. Használatosak olyan
meghívók is, amelyek rejtvényt tartalmaznak és a helyes megfejtést beküldőknek
ajándékot ígérnek. Előfordult, hogy a fogyasztót azzal keresték fel telefonon, hogy
elmulasztotta visszaküldeni a neki címzett kérdőívet, ezért be kell fáradnia a megadott
címre, hogy pótolja a kérdőív kitöltését.
A bemutatókat az utóbbi időben többnyire „szűrővizsgálatként”, „egészségnapként”,
„ingyenes állapotfelmérésként” hirdetik meg. Az ilyen jellegű üzletek kialakítása, valamint
a fehér köpenybe öltözött alkalmazottak szintén a fogyasztók megtévesztését szolgálják, mivel a bemutatókon
közreműködő személyek nemhogy orvosi, hanem egyéb egészségügyi végzettséggel sem rendelkeznek. Az „egészségügyi vizsgálat” mindig nagyon rossz eredményt állapít meg és olyan, jellemzően erősen túlárazott terméket kínálnak megvételre, amely a vizsgálat során feltárt „problémákra” nyújt megoldást. Természetesen minden esetben
kihangsúlyozzák, hogy a termékek pozitív hatást gyakorolnak az egészségre, de ezt nem tudják bizonyítani. Az árubemutatók során az érdeklődőknek különböző lézerterápiás készülékeket, lézeres agystimulátort, alvásrendszereket (takaró, párna, derékalj), inframatracokat, ionizátorokat, segélyhívó okosórákat kínálnak megvételre. Az esetek többségében az sem jelent akadályt, hogy nincs készpénz a fogyasztónál. Előfordul, hogy ilyen esetekben a vállalkozás felajánlja, hogy saját gépkocsiján bankba, bankautomatához kíséri vagy hazaviszi a vásárlót,
aki a lakásán fizetheti ki a termék – általában többszázezer forintos –vételárát. Ez akár a beszerzési ár többszöröse is lehet. Nagyon fontos különbség a külső helyszínen végzett értékesítéshez képest, hogy az üzletben végzett ereskedelem esetén a vásárlót nem illeti meg a fentiekben említett elállási jog, így tehát a kereskedő nem köteles a termék visszavételére és a vételár visszatérítésére. Kérjük, hogy ne dőljenek be a hangzatos ígéreteknek, magabiztos előadóknak! Az ilyen „vizsgálatot” követően megvett terméktől ne várjanak gyógyulást vagy egészségi állapot
javulást. Bármilyen egészségügyi probléma esetén inkább forduljanak háziorvosukhoz.
Ha mégis megtörténik a vásárlás, mit a tehet vevő? A vásárlást követően minden esetben kérjük, hogy forduljanak a fogyasztóvédelmi hatósághoz, amely 2017-től a lakóhely szerinti járási hivatalokat jelenti. A járási
hivatalokban a hatósági eljárás megindítása mellett, az egyedi igényérvényesítéshez
szükséges békéltető testületi gyors és ingyenes eljárás megindításában is tudnak
segítséget nyújtani. Javasoljuk továbbá, hogy keressék fel a rendőrséget, ahol feljelentést
tehetnek.


Télen is biztonságban

2019. január 20. 9:36


Sajnos a téli időszakban rendkívül gyakori elcsúszásos balesetekhez nem kell a sí- és korcsolyapályákig menni, a baj már az első utcasarkon utolérhet bennünket. Ilyenkor nemcsak az idősebb emberek közül, hanem minden korosztályból akad, aki az utcára lépve elveszíti az egyensúlyát és megsérül. A havas, csúszós járdán és a sózás után is síkos utakon elszenvedett balesetek szerencsés esetben tipikus téli sérüléssel (húzódással, ficammal, rándulással) megúszhatóak, de sok ilyenkor a töréssel végződő komolyabb esés is.

Korcsolyázás veszélyei Természetes vizeink közül sportolási célra csak és kizárólag az álló vizek alkalmasak, befagyott folyóvizekre, bányatavakra, csatornákra rámenni mindig komoly veszélyt jelent. Néhány egyszerű szabály betartásával befagyott tavaink jégfelszíne azonban kiválóan alkalmas korcsolyázásra, fakutyázásra és jégkorongozásra. Soha ne tekintsük biztonságosnak a jeget, ha nem győződtünk meg arról, hogy elég vastag és nem mozog. Csak olyan  strandoknál merészkedjünk a jégre, ahol táblával vagy egyéb módon jelzik, hogy biztonságos a sportolás. Korcsolyázáskor általában a jégen lévő, vagy abba befagyott, nem ritkán viccből, szórakozásból odadobált tárgyak okoznak az óvatlan sportolóknak kellemetlenséget.


A betöréses lopások megelőzése

2019. január 20. 9:33


Az ilyen jellegű bűncselekmények egy részének elkövetését elsősorban az óvatosság hiánya, a
lakókörnyezet közömbössége, valamint a szükséges vagyonvédelmi eszközök, és módszerek hiánya teszi
lehetővé.
Az elmúlt évek tapasztalatai azt mutatják, hogy a legtöbb betörő, tolvaj az ajtón, ablakon át megy be, a
különböző épületekbe, lakásokba, raktárakba, intézményekbe. Ezért a nyílászárók védelme a
legfontosabb. Ez az épület minden helyiségének (pince, padlás, kamra, garázs, stb.) ajtóira, ablakaira
egyaránt vonatkozik. A védelem kettős célt szolgál. Egyrészt jelzi a betörő számára, hogy nem lesz
könnyű dolga, tehát megelőzési funkciója van. Másrészt feltartja a betörőt, esetenként olyan hosszú
időre, ami már elegendő arra, hogy leleplezzék, tetten érjék őt.
Védelem A nyitott ajtók, garázskapuk, vagy udvari bejáratok, amelyek nincsenek bezárva, egyenesen meghívást jelentenek a bűnözők számára. Ezért az ajtót és a kaput akkor is zárjuk be, ha otthon vagyunk. A régóta jól
bevált vagyonvédelmi eszközök, a jó állapotú kerítés és a nagytestű házőrző kutya visszatartó erőt jelent.
Sok kerítésen, falon könnyű átmászni, ezért célszerű ezeket a felső szegélyükön mászás elleni védelemmel ellátni, természetesen beleértve az ajtókat, kapukat is. A külső világítás elijesztheti a betörőt. Az épületekre és a telken lévő
sötét területekre a teljes külső világítást ajánljuk. Ezt úgy kell felszerelni, hogy az épületből lehessen be- és kikapcsolni, de kívülről csak bekapcsolni lehessen. Felszerelhetőek mozgásérzékelő lámpák is. A külső falakon az aljzatokat úgy kell szerelni, hogy azok belülről kikapcsolhatóak legyenek, mert a betörő a konnektorok segítségével működtetni tudja a vágó, feszítő szerszámait. A telefonvezetéket is úgy kell szerelni, hogy az kívülről hozzáférhetetlen legyen. Ellenkező
esetben a vezeték elvágható, a telefonos kapcsolat megszüntethető. Csak a falba épített és a földalatti vezetékek a biztonságosak. Használhatják a betörők a magasabban lévő ablakok eléréséhez az udvaron talált létrákat,
kerti bútorokat, kukákat stb. A villámhárítók, ereszcsatornák közelében lévő ablakok, erkélyajtók is könnyebben hozzáférhetőek, ezért ezeket is védeni kell. Mechanikus védelem: Mint már szó volt róla, a bűnelkövetők a
leggyakrabban az ajtón és az ablakon át mennek be épületekbe, lakásokba. Milyen követelményeket támasztunk az ajtóval szemben? · A lakás bejárati ajtaja befelé nyíljon, · a tok oldalanként 4-4 falazó körömmel legyen rögzítve a
falba, · az ajtólap minimálisan 40 mm vastag keményfából vagy fémből készüljön, · csak optikai kitekintő legyen rajta,
· az ajtólap és a tok záráspontossága ne haladja meg a 2 mm-t, · a vasalatokat, sarokvasakat úgy kell kialakítani, hogy azok maximálisan védjenek a betörés ellen, · az ajtólap zárását minimum 2 db, különböző rendszerű biztonsági zár
biztosítsa (még hatékonyabbak a több ponton záródó ajtózárak). A szakszerűen felszerelt hevederzár két oldalon megfelelő zárást biztosít, amellett, hogy az ajtó alsó és felső harmadában merevíti is az ajtólapot.· Az ajtót kiemelés és
feszítés ellen biztosítani kell, · a cilinderbetéteket, mágnes betéteket védőpajzzsal kell ellátni, így megakadályozhatjuk
azok felfeszítését, törését. Az ajtóra felszerelt másodzárak növelik a biztonságot, de ezeknek is fúrásvédettnek és
letörés ellen védettnek kell lenniük. A legtöbb ajtó az ajtókeretnél, a zárnál könnyen feltörhető, ezt megnehezíti a masszív és erősen rögzített zárólemez. A biztonsági lánc a betörések ellen nem nyújt védelmet, de nehezítheti a hívatlan látogató dolgát. Az ablaküveg nem csak a fényt engedi be a lakásba. Ha nincs megfelelően levédve, akkor a
betörőnek egyszerű bejutási lehetőséget
biztosít.
Az ablakot, kirakatot
ráccsal kell ellátni. A
rácsszerkezet
helyettesíthető minősített, a
rács kiváltására
alkalmasnak elismert más
szerkezettel is (pl.:
áttörésbiztos üveg,
biztonsági fólia). A
bűnözők előszeretettel
mennek be a pinceablakokon, vagy a
mellékhelyiségek ablakain is, ezért ezeket is
védeni kell.
Elektronikus riasztás:
Az elektronikus riasztás a mechanikai védelem
fontos kiegészítője. A mechanikai védelmi
berendezésekkel ellentétben az elektronikai
megoldások nem nehezítik meg a betörést,
hanem csak jelzik azt. Míg a hívatlan látogató
szorgosan keresi záraink nyitját, fontos, hogy a
külvilág tudomására hozzuk: valaki be akar
menni az épületbe. Felszerelhet helyi
riasztású készülékeket is, amelyek hanggal és
fénnyel hívják fel a szomszédok figyelmét. A
másik megoldás az úgynevezett távriasztás.
Ennek lényege, hogy ha a betörő dolgozni kezd,
akkor az épülettől távolabb, egy erre szakosodott
központban észlelik a riasztást és munkatársaikat
a helyszínre küldik.
Mi a teendő baj esetén?
Ha betörés nyomait észleli, semmi esetre se
menjen be az épületbe!
A betörő még mindig bent lehet és nem kizárt,
hogy menekülés közben bántalmazni fogja Önt.
Ha nem megy be a lakásba, akkor a betörő
által hátrahagyott nyomokat nem változtatja
meg, így megkönnyíti a rendőrség
szakemberének munkáját.
A legrövidebb úton értesítse a rendőrséget, és
ha mód van rá, tartsa szemmel az épületet,
hogy az esetlegesen ott tartózkodó betörő ne
tudjon észrevétlenül távozni. Ha a rendőrség
kiérkezése előtt a bűncselekmény elkövetője
mégis megpróbálna elmenekülni, feltétlenül
jegyezzék meg, hogy nézett ki, milyen ruhába,
milyen autóval volt. Ha lehet, írják fel a
rendszámot és figyeljék meg, merre ment. Ezek
az információk segítik az elkövető elfogását, az
ellopott dolgok megtalálását.
A rendőrség értesítése:
Bűncselekmény észlelése, vagy bűncselekmény
gyanúja esetén értesítse a rendőrséget, a lehető
legrövidebb időn belül tegyen bejelentést 112-
es segélyhívó telefonszámon!
Békés Megyei Rendőr-főkapitányság
Bűnmegelőzési Osztály
Előzzük meg együtt a bűncselekményeket!


ÜGYFÉLFOGADÁS RENDJE MURONY hulladékszállítás

2019. január 7. 13:25


ÜGYFÉLFOGADÁS RENDJE

MURONY

hulladékszállítás

 

Ügyfélkapcsolati pont helyszíne:                    5672 Murony, Földvári u. 1.

Polgármesteri Hivatal épületében

 

Ügyfélfogadási idő:                                 2019. január 29. (kedd)                13:15-14:15

 

Ügyfélszolgálati időn kívül az alábbi elérhetőségeken érhető el a DAREH BÁZIS:

 

Telefon:               66/447-150

E-mail:                 ugyfelszolgalat@tappe.hu

Postai úton:        5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 4-6.

Személyesen:     5600 Békéscsaba, Kinizsi u. 4-6 (hétfő és szerda: 8:00-15:00; csütörtök:7:00-19:00)

 

A hulladékszállítási információkról és ügyintézésről a www.dareh.hu oldalon tájékozódhat


Zöld hulladék szállítás 2019. januárban

2019. január 7. 13:25


Tisztelt Lakosság!

 

Zöld hulladék szállítás 2019. januárban

– január 9.

– január 23.

 

Bármilyen átlátszó zsákban elszállítják a zöld hulladékot, amelyben megállapítható, hogy mit tartalmaz, valamint kötegelve, melynek hossza az 50 cm-t nem haladja meg.

A kommunális hulladék gyűjtésére szolgáló edényben is kitehető a zöld hulladék, ekkor azonban egyéb hulladékot nem tartalmazhat az edény és fel kell tüntetni rajta, hogy „ZÖLD HULLADÉK”

 

Fekete Ferenc Zoltán

polgármester

                                                            


Hulladék szállítás 2019 első negyedévében

2019. január 7. 9:06



Fenyőfa Szállítás

2019. január 7. 9:04


Fenyőfa Szállítás:

2019. január 18 és 25


KÉMÉNYSEPRÉS IDŐPONT EGYEZTETÉS

2019. január 7. 8:08


ONLINE

a www.kemenysepres.hu honlap „Ügyfélszolgálat” oldalán  „Időpontfoglalás” elektronikus űrlap kitöltésével

TELEFONON

a 1818-as díjmentesen hívható számon, az adatvédelmi tájékoztatás után, a
9-1 „kéményseprés” menü, 1-es gomb megnyomása után jelentkező ügyintézőnél

SZEMÉLYESEN

naponta 8-14 óra között a Békés megyei ügyfélszolgálatnál: Békéscsaba, Kazinczy u. 9.

Normál díjszabású telefon: +36 70 330 4703